Londýn rozšíří svou nízkoemisní zónu   


18.06.2018    Vytvořil: Memza Redaktor

Nejvíce znečišťující vozidla budou mít vjezd to centra Londýna již příští rok v dubnu zpoplatněný. Tato zóna s omezeným vjezdem vozidel bude v roce 2021 ještě rozšířena na severní a jižní okruh. Tento plán nízkoemisní zóny představil před několika dny londýnský primátor Sadiq Khan.

Nízkoemisní zóny jsou geograficky vymezené oblasti, které omezují přístup automobilů na základě výše jejich emisí, s cílem zlepšit kvalitu ovzduší v těchto oblastech. Tyto zóny fungují nebo se připravují již v 70 evropských městech.

Aktivisté za čistý vzduch tvrdí, že tento krok zlepší kvalitu života stovek tisíc lidí, přesto řada z nich žádá její zavedení ještě dříve. Znečištění vzduchu způsobuje ve Velké Británii 40 000 mrtvých ročně a způsobuje dlouhodobé zdravotní problémy stovkám tisíc lidí.

Primátor Sadiq Khan prohlásil: "Boj s londýnským smrtícím ovzduším a ochrana zdraví obyvatel města vyžaduje odvážné činy. Znečištění ovzduší představuje národní zdravotní krizi a já odmítám ignorovat to, že tisíce Londýňanů dýchá zkažený vzduch, který zkracuje naši očekávanou délku dožití, ohrožuje naše plíce a zvyšuje výskyt chronických onemocnění."

Londýnský primátor během představení plánu, které se odehrávalo na jedné základní škole, současně oznámil, že započne čtyřletý výzkum zkoumající dopad londýnského ovzduší na zdraví tří tisíc žáků základních škol. Projekt vedený experty z Univerzity Queen Mary v Londýně bude srovnávat zdraví dětí v hlavním městě s dětmi ve městě Luton na sever od Londýna, kde je znečištěný vzduch, ale nízkoemisní zóna se zde zatím naplánuje.

Děti jsou ke znečištění z dopravy obzvláště zranitelné, což je doloženo zvýšeným výskytem nevyvinutých plic na mnoha znečištěných místech světa. Dětem kvůli tomu hrozí celoživotní dýchací onemocnění a dřívější smrt. Znečištění ovzduší také spouští astma, astmatické záchvaty a hrudní onemocnění.

Pokud bude zóna rozšířena do severního a jižního okruhu, pokryje velkou oblast Londýna. Podle oficiálního odhadu to bude mít dopad na 100 000 aut, 35 000 dodávek a 3 000 nákladních aut každý den.

Paul Morozzo, specialista na čistý vzduch z Greenpeace, plánovanou nízkoemisní zónu komentoval: "Bude to mít velký dopad na čistotu vzduchu a bude to skutečná pozitivní změna pro život Londýňanů. Londýn se tak postaví do čela v boji s nebezpečným znečištěním ovzduší."

Britská vláda je žalována u Evropského soudního dvora za to, že selhala v omezení nadlimitních koncentrací ve znečištění ovzduší a Morozzon tvrdí, že jejich odpověď na problémy se znečištěním byla "ostudná". Řekl, že: "Vláda musí dotovat a podporovat města v různých částech země, aby jim nabídla stejnou úroveň ochrany jako Londýňanům. Lidé mají právo dýchat čistý vzduch kdekoliv."

Environmentální právníci z nevládní organizace ClientEarth, kteří před soudy porazili vládu za plány kvality ovzduší již třikrát, tvrdí: "Političtí vůdci v celé Británii by tomu problému měli věnovat pozornost". James Thorton, výkonný ředitel ClientEarth, prohlásil, že: "Přísnější a větší nízkoemisní zóna zavedená ještě dříve by byla klíčová pro boj s nadlimitními a nebezpečnými koncentracemi znečištění ovzduší, které se nachází po celém Londýně."

Poplatek v centrálním Londýně a v dalších rozšířených oblastech bude v provozu po celý den, každý den v týdnu. Řidiči v rozšířené zóně využívající "nevyhovující" vozidla zaplatí poplatek 12,5 libry. Zpřísní se standardy pro nejvíce znečišťující velká vozidla, zahrnující autobusy a nákladní vozidla, která budou na celém území Londýna od roku 2020 platit denní poplatek mezi 100 až 300 librami.

Také v České republice byla na návrh ministerstva životního prostředí schválena novela zákona o ochraně ovzduší, která městům umožňuje zřizování nízkoemisních zón. Přestože byl zákon schválen již v roce 2011, dodnes žádná nízkoemisní zóna u nás zavedena nebyla. O zřízení nízkoemisních zón se uvažovalo v Praze, Ostravě, Plzni, Karlových Varech nebo Klimkovicích.

Zdroje

Mayor Sadiq Khan confirms thousands more vehicles face charges in expansion of London's ultra low emission zone from 2021

Sadiq Khan plans to extend London's ultra-low emission zone

Brusel zavádí emisní plakety pro naftová auta. Do roku 2025 je vyžene

Ostrava odmítla nízkoemisní zóny. Za smogu by o vjezdu mohla rozhodnout SPZ



Komentáře