Pokud chce Evropa ochránit klima musí ukončit prodej spalovacích vozů co nejdříve   


20.09.2018    Vytvořil: Memza Redaktor

V Evropě by musel být ukončen prodej nových benzínových a dieselových aut do roku 2030, aby sehrál automobilový sektor svůj díl v zastavení globálního oteplení dle Pařížské dohody o 1,5 °C. To je závěrem nové analýzy Německého centra pro letectví a kosmonautiku.

Uhlíkové emise z automobilů se za uplynulých deset let snížily jen nevýznamně. Automobilový průmysl, bez toho aniž by došlo k radikálnímu technologickému posunu, vyčerpá svůj plánovaný uhlíkový rozpočet v rozmezí pěti až deseti let.

"Emise oxidu uhličitého z automobilů musí začít klesat jakmile to bude možné," tvrdí profesor Horst Friedrich, který je ředitelem Německého centra pro letectví a kosmonautiku. "Pohled na ztenčující se plánovaný rozpočet uhlíku je zásadním argumentem pro to, abychom na trh protlačili nízkoemisní automobily. Čím dříve se vozový park obnoví, tím lépe."

Studie varuje, že jsou potřeba "rázná opatření", aby bylo se 66% šancí dosaženo udržení teploty pod 1,5 °C. Rovněž by musel poklesnout prodej konvenčních vozů z asi 15 milionů v letošním roce na 5 milionů v roce 2022. S tímto scénářem by měl být poslední vůz se spalovacím motorem prodán v roce 2028 a dieselová a benzinová auta by byla z provozu na silnicích definitivně stažena v polovině čtyřicátých let tohoto století.

"Bylo by mnohem snazší držet se cíle udržet oteplení pod 2 °C, protože umožňuje větší emise uhlíku a tudíž delší čas na zavedení potřebných opatření," tvrdí profesor Friedrich. "Odhaduji, že nám to může poskytnout až deset let navíc, kdy se můžeme na nezbytnou zásadní transformaci lépe připravit."

Připravovaná zpráva Mezivládního panelu pro klimatickou změnu (IPCC) uvádí, že oteplení o 2 °C by vystavilo dalších 10 milionů lidí v pobřežních oblastech záplavám, příbojovým bouřím a zničení úrodné půdy, než by způsobilo oteplení pod 1,5 °C. Světová hladina moře by také stoupla o dalších10 cm, vlny veder by byly delší, extrémní povětrnostní události silnější, ekonomický růst nižší, a výnosy ze zemědělství a dostupnost vody by setrvale klesaly.

Zatím Evropská komise navrhuje snížit emise z automobilové dopravy o 30 % do roku 2030 a evropští poslanci se snaží dosáhnout až 45 % snížení. To jsou ovšem stále nižší cíle než, které si stanovily vlády některých progresivních zemí Evropské unie.

Vlády Velké Británie a Franci oznámily, že prodej všech nových benzínových a dieselových automobilů bude zakázán v roce 2040, přitom řada zemí včetně Německa, Irska, Indie a Nizozemí si již nastavily ještě přísnější deadline. Například Německo plánuje ukončit prodej vozidel se spalovacími motory v roce 2030.

Zatím nejradikálnější postoj má Norsko a Nizozemí. Obě země plánují ukončit prodej vozidel se spalovacími motory již za sedm let v roce 2025. V Norsku již dnes jezdí více než 100 000 elektromobilů a toto číslo nadále stoupá. Každý rok je zde prodáno zhruba 11 000 elektromobilů, což je 30 % všech prodaných osobních aut v této severské zemi.

Přechod k čisté dopravě plánuje také Čína. Ta ovšem neplánuje plošný zákaz prodeje aut se spalovacím motorem, ale směřuje k tomu systém kvót. Podle nich musí v letošním roce elektromobily a hybridy tvořit minimálně 8 % celkové produkce každé automobilky. V příštím roce kvóta stoupne na 10 % a o rok později na 12 %. Značky, které nebudou schopny tyto normy plnit, si budou moci kredity v plnění kvót odkoupit od konkurence, která kvóty na výrobu elektromobilů a hybridů přesahuje.

Česká republika zatím nic podobného neplánuje. Není u nás zdaleka tak rozšířená síť dobíjecích stanic a prodej elektromobilů v Čechách je stále zanedbatelný. Česká vláda i přes podepsání memoranda o podpoře elektromobility zatím neučinila žádný krok k tomu, aby občany motivovala ke koupi elektromobilu. Zdá se, že u nás zase jednou promeškáme přechod k udržitelnější a čistší budoucnosti.

Zdroje

Německo a Norsko už plánují konec spalovacích motorů, vítězí elektřina

Zákaz spalovacích motorů v roce 2040: Blíží se konec benzinu a nafty?

EU must end new petrol and diesel car sales by 2030 to meet climate targets – report

Zákazy prodeje spalovacích motorů se blíží. Kde si už brzo běžné auto nekoupíte?



Komentáře