Stavbu třetí runwaye na letišti Heathrow zastavil soud   


01.03.2020    Vytvořil: Memza Redaktor

Plán na výstavbu třetí přistávací dráhu na letišti Heathrow byl odvolacím soudem prohlášen za nezákonný, protože nebyly dostatečně nezohledněny vládní závazky k řešení klimatické krize. Soudní rozhodnutí je zásadní překážkou celému projektu. To navíc vyšlo v období, kdy výrazně vzrostly veřejné obavy v souvislosti s klimatickou krizí, a poté co britská vláda stanovila, že Británie bude do roku 2050 uhlíkově neutrální.

Britská vláda teď může soudní rozhodnutí využít k úplnému zastavení projektu, nebo může nechat vypracovat novou dokumentaci ke schválení runwaye. Vláda zvažuje své další kroky, ale nehodlá se již proti rozsudku odvolávat k Nejvyššímu soudu. Britský ministerský předseda Boris Johnson pravděpodobně jen hledal záminku, aby vládní podporu plánované přistávací dráze mohl stáhnout. Již v minulosti se totiž proti přistávací dráze postavil, když v roce 2015 prohlásil, že si „před ty buldozery lehne a stavbu zastaví“.

Heathrow je přitom již dnes jedním z nejrušnějších letišť na světě, přičemž ročně obslouží zhruba 80 milionů cestujících. Třetí přistávací dráha s plánovanými náklady ve výši zhruba 415 miliard korun (14 miliard liber) by mohla být postavena do roku 2028. Nová přistávací dráha by na letiště každý den přivedla dalších 700 letadel, čímž by vysoce vzrostly uhlíkové emise.

Rozsudek je prvním významným soudním rozhodnutím na světě, jehož argumentace se zakládá na Pařížské klimatické dohodě. Může mít dopad nejen ve Velké Británii, ale také po celém světě, protože může inspirovat soudní žaloby proti dalším projektům s vysokými emisemi skleníkových plynů. Je soudně potvrzené, že britská vláda nemůže nadále tvrdit, že se zavázala k Pařížské dohodě, a zároveň jednat v naprostém do očí bijícím rozporu.

Pro britského ministerského předsedu je to příležitost uložit rozšíření letiště Heathrow k ledu. Navíc mu to může pomoci se zaměřit na nejdůležitější diplomatickou událost jeho administrativy, kterou bude listopadový klimatický summit OSN v Glasgow.

Žalobu podala environmentální skupina Plán B jako jedna z mnoha právních kroků vznesených proti projektu přistávací dráhy. Další právní kroky prováděli také místní obyvatelé, městské rady, starosta Londýna a environmentální skupiny včetně Přátel Země a Greenpeace. Žaloba byla nejprve zamítnuta u prvoinstančního soudu v květnu 2019, ale žalobci se obrátili na odvolací soud, který vydal rozsudek minulý čtvrtek. Britský ministr dopravy se následně vyjádřil, že vláda se již nebude odvolávat.

Skupina Plán B tvrdila, že cíl Pařížské dohody, kterou vláda ratifikovala, je nezbytnou součástí vládní politiky v oblasti klimatu a že ministři neposoudili, zda by třetí runway mohla být v souladu s cílem úmluvy udržet globální nárůst teploty na úrovni 1,5 ° C. Tento argument byl přitom pro odvolací soud zásadní. Odvolací soud pak již nedal zapravdu dalším odvolacím důvodům, které se zakládaly na argumentech ohledně znečištění ovzduší, hluku a obřích nákladech v řádech miliard.

Podle expertů na veřejné právo je rozhodnutí argumentující Pařížskou úmluvou dalekosáhlé a jeho důsledky globální. Soud totiž poprvé potvrdil, že teplotní cíl stanovený v Pařížské dohodě má závazný účinek. Stanovený cíl Pařížské dohody je založen na důkazech o katastrofickém riziku překročení oteplení o více než 1,5 ° C. Někteří tento cíl vykládali, že se jedná o pouhou aspiraci, a ponechává vládám možnost ho v praxi ignorovat.

Letiště Heathrow a zastánci třetí runwaye tvrdí, že by její výstavba poskytla ekonomickou vzpruhu a je důležitá pro mezinárodní obchod, zejména po Brexitu. Zástupci letiště tvrdí, že se v této záležitosti budou jako zúčastněná strana odvolat k Nejvyššímu soudu a jsou si prý jisti, že budou úspěšní. Rozsudek je podle zastánců rozšíření letiště rána pro malé firmy, které potřebují větší regionální a globální spojení a příležitostí k exportu. Přesto však většina uskutečněných letů slouží jen pro potěšení. Více než dvě třetiny všech britských letů spotřebuje jedna pětina Britů.

Zdroje

Heathrow third runway ruled illegal over climate change

The regional impact of Heathrow's third runway

1% of English residents take one-fifth of overseas flights, survey shows

A major climate victory over Heathrow was aided by apathy in Downing Street



Komentáře